Prisantydning
TOMT REGULERT FOR 3 ENEBOLIGER I KJEDE (790 BRA). 3 ukers byggesøknad. Utsikt og gode solforhold. Bymarka. Barnevennlig.
Anders Benum Kjeldseth
Avdelingsleder / EiendomsmeglerVisninger
Ingen offentlige visninger, ta kontakt med megler for å avtale visning.
Kjøpesum og omkostninger
Prisantydning
kr 6 500 000,-Beskrivelse | Kostnad |
---|---|
Prisantydning | 6 500 000,- |
Omkostninger | |
Omkostninger totalt | 0,- |
Totalpris ink. omkostninger | 6 500 000,- |
Informasjon om eiendommen
Oppdragsnummer
7-0127/22
Matrikkel
Gnr. 104
Bnr. 212
Trondheim Kommune
Byggeår
1963
Tomt
1 375 m2 eiet tomt.
Eierform
Selveier
Fasiliteter
Beskrivelse av boligen
Diverse
Riving av verksted/garasje, opparbeidelse av felles uteområder/turveg og adkomstvei i tråd med reguleringsplan tilfaller prosjektets utbygger, og skal opparbeides før nye boliger tas i bruk.
3 ukers byggesøknad forutsetter at man forholder seg til nylig vedtatt reguleringsplan/bestemmelser.
Innhold
Type bolig og eierform
Selveier
Byggeår
196
Areal
Bruksareal (BRA): 229m2
Bruttoareal (BTA): 252m2
Primærrom (P-ROM): 216m2
Antall soverom
3
Energimerke
Energimerke None
Oppvarmingskarakter
Tomt
Areal 1 375 m2 eiet tomt.
Utviklingseiendom under fradeling. Regulert for 3 eneboliger i kjede, 790 kvm BRA.
Tomten har en etterspurt beliggenhet i et veletablert område bestående i all hovedsak av familieboliger. Svært barnevennlig med trygg skolevei til Dalgård barneskole (550 meter) og Ugla ungdomsskole (750 meter), det er også flere barnehager i nærområdet. Umiddelbar nærhet til Bymarka med helårs turterreng. Sentralt med gangavstand til dagligvarebutikk og andre fasiliteter man trenger i hverdagen, kun 12 minutter med bil til Trondheim sentrum med alle storbyens tilbud. Gode bussforbindelser med hyppige avganger fra bussholdeplass like ved (300 meter).
Tomten ligger fint til i terrenget. Her vil alle tre boligene nyte godt av de mest etterspurte kvalitetene i et prosjekt; lang solgang og god utsikt!
Tomtene er under fradeling, og endelig oppmåling skjer 3 mai. Utgifter til fradeling/oppmåling dekkes av selger. 3 ukers behandlingsfrist ved byggesøknad i henhold til bestemmelser i nylig vedtatt reguleringsplan.
Byggesakskontoret har godkjent opprettelse av to nye grunneiendommer på gnr/bnr 104/213, 104/212, 104/791 og 104/2340 på:
Parsell 1: 1375 m2. Den nye matrikkelenheten skal brukes til boligformål.
Parsell 2: 417 m2. Den nye matrikkelenheten skal brukes til fellesareal (fellesuteoppholdsareal, gangsti, veg). Ved ferdigstillelse av 3 eneboliger, vil hver bolig eie og ha ansvar for vedlikehold av 1/5 av parsell 2.Opparbeidelse av felles uteområder og turveg tilfaller prosjektets utbygger, og skal opparbeides før nye boliger tas i bruk.
Offentlig informasjon
Kommentar til heftelser
På eiendommen er det tinglyst følgende heftelser og rettigheter som følger eiendommens matrikkel ved overskjøting til ny hjemmelshaver:
5001/104/212:
1977/15301-1/107 20.10.1977 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Gjelder fjerne eller forandre garasje
1977/15302-1/107 20.10.1977 BESTEMMELSE OM BEBYGGELSE
Gjelder fjerne eller forandre støttemur
1985/24204-2/107 01.10.1985 BESTEMMELSE OM VEG
RETTIGHETSHAVER: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 142
Best. om vedlikehold m.v.
1985/24204-4/107 01.10.1985 URÅDIGHET
Bestemmelse om byggeforbud
2019/153943-2/200 06.02.2019 21:00 BESTEMMELSE OM VEG
RETTIGHETSHAVER: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 142
1945/301299-1/107 29.06.1945 BESTEMMELSE OM VEG
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 1
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 2
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 3
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 4
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 5
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 6
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 7
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 8
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 9
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 10
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 11
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 12
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 13
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 14
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 15
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 16
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 17
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 20
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 22
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 483
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 2338
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 2340
1985/24204-1/107 01.10.1985 BESTEMMELSE OM VEG
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 142
Best. om vedlikehold m.v.
5001/104/213:
1980/9243-1/107 09.06.1980 OBLIGASJON
Beløp: NOK 50 000
Panthaver: TRONDHEIM KOMMUNE
ORG.NR: 942 110 464
1992/3441-1/107 20.02.1992 ** PRIORITETSBESTEMMELSE
VEKET FOR: OBLIGASJON 1991/18292-1
2010/319120-1/200 04.05.2010 ** TINGLYSING PÅ NYTT
1980/9244-1/107 09.06.1980 ERKLÆRING/AVTALE
Avståelse av grunn til Trondheim kommune.
Rett for kommunen til å anlegge og vedlikeholde
ledninger m.m.
1945/301784-1/107 22.09.1945 BESTEMMELSE OM VEG
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 1
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 2
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 3
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 4
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 5
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 6
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 7
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 8
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 9
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 10
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 11
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 12
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 13
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 14
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 15
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 16
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 17
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 20
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 43 FNR:
0 SNR: 22
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 483
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 2338
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 2340
1980/4746-1/107 20.03.1980 BEST. OM ADKOMSTRETT
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 214
5001/104/791:
2019/153943-2/200 06.02.2019
21:00
BESTEMMELSE OM VEG
RETTIGHETSHAVER: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 142
1985/24204-1/107 01.10.1985 BESTEMMELSE OM VEG
Rettighet hefter i: KNR: 5001 GNR: 104 BNR: 142
Best. om vedlikehold m.v.
Kommunen har legalpant for forfalte kommunale avgifter iht. panteloven § 6-1. Pantet er begrenset oppad til 2G, (G = folketrygdens grunnbeløp)
Regulering
Området er regulert til boligformål i henhold til reguleringsplan med bestemmelser.
Reguleringsplan følger vedlagt prospektet
Kommentar til kommunale avg
For eksisterende boligmasse, før fradeling:
Kommunale avgifter gnr 104, bnr 212 Olav Duuns veg 12:
3. termin 2022 er oppgitt til å være kr. 4 317,-. Årlig beløp er estimert til: 17 268,-.
Kommunale avgifter gnr 104, bnr 213 Olav Duuns veg 10:
3. termin 2022 er oppgitt til å være kr. 6 386,-. Årlig beløp er estimert til: 25 544,-.
Kommunale avgifter faktureres 4 ganger pr. år og beløpet kan avvike fra en termin til en annen. Totalt beløp kommunale avgifter per år er estimert ut fra ovennevnte terminbeløp.
Når eventuell bolig er ferdigstilt, skal man oppgi P-ROM og S-ROM (sekundærrom, eks. innvendig bod) i selvangivelsen. Deretter vil boligverdi og kommunale avgifter beregnes. Ta kontakt med Skatt Midt Norge om du har flere spørsmål i denne forbindelsen.
Kommentar vei, vann og avløp
Se vedlagte VA-kart. Kjøper vil selv være ansvarlig for tilkobling
Formuesverdi
Primær kr. 0,-
Sekundær kr. 0,-
Med primærbolig menes der boligeier er folkeregistrert bosatt, mens sekundærbolig menes andre eiendommer så som pendlerbolig, utleiebolig, hytte i byen, helårsbolig brukt som fritidsbolig (hytte).
Skatteetaten beregner boligverdi (beregnet markedsverdi for bolig) basert på SSBs statistiske opplysninger om omsatte boliger. I beregningen tas det hensyn til boligens beliggenhet, areal, byggeår og type bolig. Boligens boligverdi er lik boligens areal multiplisert Offentlig informasjon 41 Informasjon om boligen Informasjon om boligen 41 med kvadratmeterpris basert på statistikk over omsatte boliger. Formuesverdien er en gitt prosentandel av denne boligverdien. Formuesverdien av primærboliger settes normalt til 25 prosent av boligverdien og 90 prosent for sekundærboliger.
Avtalerettslige forhold
Overtakelse
Etter nærmere avtale med selger. Angi ønske i budskjema.
Sentrale lover
Eiendommen selges etter reglene i avhendingsloven. Selgers eventuelle mangelsansvar og kjøpers undersøkelsesplikt reguleres av bestemmelsene i avhendingsloven kapittel 3.
Dersom avtale om salg (aksept av bud) inngås i forbrukerforhold*: For å få et best mulig beslutningsgrunnlag er det viktig å lese salgsdokumentene grundig før visning, og uansett før budgivning. Salgsoppgaven inneholder sentrale opplysninger fra eiendomsmegleren, tilstandsrapport fra bygningssakkyndig, egenerklæring fra selger og andre dokumenter med relevant innhold. Uavhengig av om det er lest eller ikke, regnes Kjøper for å kjenne til det som går tydelig fram av salgsdokumentene.
I tillegg til å sette seg grundig inn i dokumentene, oppfordres interessenter til å undersøke eiendommen nøye.
Eiendommen kan ha en mangel dersom den ikke samsvarer med kravene til kvalitet, utrustning og annet som følger av avtalen, jf. avhendingsloven § 3-1. Videre vil eiendommen ha mangel dersom det er holdt tilbake eller gitt uriktige opplysninger om eiendommen som har virket inn på avtalen, jf. avhendingsloven §§ 3-7 og 3-8.
Ved salg til forbrukerkjøper er det ikke anledning til å ta forbehold om at eiendommen selges «som den er» eller med lignende generelle forbehold. Forbehold om eiendommens tilstand som er spesifisert nok til å kunne innvirke på kjøpsvurderingen, anses likevel som en del av avtalen, og vil derfor ikke kunne påberopes som mangel jf. avhendingsloven § 3-9 (2) andre setning.
Hvis det ikke er avtalt noe særskilt, gjelder bestemmelsene i avhendingsloven §§ 3-2 til 3-6 om generelle krav til eiendommen, arealavvik og tilbehør. Disse bestemmelsene supplerer altså det som følger av avtalen.
Boligens alder, type og synlige tilstand har betydning for hvilken kvalitet og stand som kan forventes. For eksempel kan det ikke forventes at en eldre bolig har samme tilstand som en ny eller nyere bolig. Eldre boliger er vanligvis bygget etter andre krav og med andre materialer, og vil i tillegg ha varierende grad av slitasje og skader som følge av blant annet bruk, værpåkjenninger og annen aldersforringelse. Skader og forringelser som er naturlige følger av dette vil normalt ikke bli ansett som kjøpsrettslige mangler.
Kjøper kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Dersom kjøperen før avtaleinngåelsen har undersøkt eiendommen, eller uten rimelig grunn unnlatt å følge oppfordringen om undersøkelse, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende som mangel noe han burde blitt kjent med ved undersøkelsen.
Det gjøres oppmerksom på at selv om det skulle være mangel ved eiendommen, må kjøperen selv dekke tap og kostnader opp til et beløp på 10 000 kroner (kjøpers «egenandel»/ «egenrisiko»), om ikke annet er sagt i loven.
Kjøpers egenrisiko har ikke betydning for spørsmålet om det foreligger en mangel. Beløpet kommer imidlertid til fradrag i en eventuell utmåling av prisavslag eller erstatning dersom det er en mangel ved eiendommen som selger er ansvarlig for.
* Med forbrukerforhold menes kjøp av eiendom når kjøperen er en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Dersom avtale om salg (aksept av bud) inngås av kjøper som ikke anses som forbruker selges eiendommen «som den er»:
Eiendommen overdras slik den fremstår ved besiktigelse. Selger fraskriver seg ansvar ut over det som følger av avhendingsloven § 3-9, dog slik at forhold dekket av avhendingslovens § 3-9, andre punktum ikke kan utgjøre en mangel. § 3-9 fravikes videre slik at forsømte opplysninger fra selgers side bare skal ansees som mangel dersom disse er vesentlige for kjøper og er dokumentert kjent av selger. Videre kan ikke kjøper gjøre gjeldende som mangel forhold etter avhendingslovens § 3-8 (1), andre setning hvor opplysningene er gitt av andre enn selger. Avhendingslovens § 4-19, andre ledd fravikes slik at reklamasjon senest kan skje 1 år etter overtagelse av eiendommen.
Interessenter oppfordres til å undersøke eiendommen nøye, gjerne med fagmann før bud inngis. Se også teknisk beskrivelse av boligen, som framkommer i takst/ tilstandsrapport/boligsalgsrapport. Det forutsettes at skjøtet tinglyses på ny eier. Hvis kjøper ikke ønsker en hjemmelsoverføring av eiendommen til seg må det tas forbehold om dette i budet.
Informasjonen ovenfor om kjøpers undersøkelsesplikt, herunder oppfordringen om å undersøke eiendommen nøye, gjelder også for kjøpere som ikke anses som forbrukere. Ved spørsmål, kontakt megler for mer informasjon.
I alle tilfeller forutsettes det, med mindre annet er avtalt, at hjemmel overføres til kjøper ved overtakelse.
Informasjon vedr. lovendring finnes også her: https://nylander.no/informasjon-til-vare-kunder-vdr-lovendring-2022/
Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen kjente eller måtte kjenne til da avtalen ble inngått. Kjøperen skal regnes for å kjenne til forhold som går tydelig fram av en godkjent tilstandsrapport jfr. ny forskrift, (tryggere bolighandel) eller andre salgsdokument som kjøperen er gitt anledning til å sette seg inn i.
Har kjøperen før avtalen ble inngått undersøkt eiendommen eller uten rimelig grunn latt være å følge en anmodning fra selgeren om å undersøke eiendommen, kan kjøperen heller ikke gjøre gjeldende som en mangel noe kjøperen burde blitt kjent med ved undersøkelsen. Dette gjelder likevel ikke dersom selgeren har vært grovt uaktsom, uærlig eller for- øvrig handlet i strid med god tro.
Kjøpers undersøkelsesplikt er utvidet i nytt lovverk av 2022. Nytt lovverk har nå reguleringer hvor kjøper er underlagt en egenandel når eiendommen har en kjøpsrettslig mangel jfr. § 3-1, fjerde ledd. Egenandelen kommer først på tale når det er påvist at eiendommen har en kjøpsrettslig mangel, (avvik fra hvordan eiendommen er beskrevet i salgsdokumentene vurdert ut fra de konkrete forholdene i saken). Er det konstatert en kjøpsrettslig mangel som nevnt ovenfor, skal det trekkes kr 10 000,- fra utbedringskostnadene ved oppgjøret.
FORBEHOLD
Det tas forbehold om trykkfeil i salgsoppgaven.
Salgsoppgaven er ufullstendig uten alle vedlegg.
Personvern
Ditt personvern er viktig for Meglerhuset Nylander AS og vi er opptatt av å verne om personopplysningenes integritet, tilgjengelighet og konfidensialitet. All behandling av personopplysninger i Meglerhuset Nylander AS skal følge det til enhver tid gjeldende personvernregelverket, herunder GDPR og personopplysningsloven.
Personvernerklæringen gir utfyllende opplysninger om hvilke personopplysninger som samles inn, hvordan opplysningene samles inn og hvilke rettigheter du har dersom personopplysninger om deg er registrert hos oss. Se mer på: https://nylander.no/personvernerklaering-for-meglerhuset-nylander-as/
Boligkjøperforsikring
Kjøper har anledning til å tegne Boligkjøperforsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som gir trygghet og profesjonell juridisk hjelp dersom det oppdages uventede feil eller mangler ved boligen de neste fem årene.
Boligkjøperforsikring tegnes senest på kontraktsmøtet.
Avtalebetingelser
Hele kjøpesummen med tillegg av omkostninger skal være kreditert meglers klientkonto og skriftlig melding fra kjøpers bank må foreligge innen 2 virkedager før overtakelse.
Kjøpesum regnes ikke som betalt av kjøper før kjøpers panterett er mottatt av oppgjør i korrekt utfylt, undertegnet og bevitnet stand. Valuteringsdato legges til grunn for all renteberegning mellom partene.
Ved forsinket betaling av hele eller deler av kjøpesummen og omkostninger, kan selger kreve lovens forsinkelsesrente av den til enhver tid ubetalte del av kjøpesummen fra avtalt tidspunkt for overtakelse og frem til full innbetaling faktisk finner sted. Denne bestemmelse gir ikke kjøper rett til å forlenge betalingsfristen utover de frister som er avtalt.
Hvitvasking og terrorfinansiering
Kjøper og selger er forpliktet til å bidra til at eiendomsmegler kan gjennomføre tilfredsstillende kundekontroll i henhold til hvitvaskingsregelverket og må derfor bl.a. fremlegge gyldig legitimasjon, erklæring om sivilstatus vedr. PEP, (politisk eksponert person) samt oppgi evt. egenkapitalens opphav i forbindelse med utfylling av oppgjørsskjema.
Dersom eiendomsmegler ikke får utført slik kontroll plikter eiendomsmegler å avstå fra å gjennomføre oppdraget/handelen. Eiendomsmeglingsforetaket fraskriver oss ansvar for eventuelle økonomiske krav som følge av ovennevnte forhold.
Budgivning
Informasjonen er utarbeidet av Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Den Norske Advokatforening ved Eiendomsmeglingsgruppen, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund, på grunnlag av blant annet forskrift om eiendomsmegling § 6-3 og § 6-4.
Nedenfor gis en oversikt over de retningslinjer som forbrukermyndighetene og organisasjonene anbefaler benyttet ved budgivning på eiendommen. Avslutningsvis gis også en kort oversikt over de viktigste rettsreglene tilknyttet budgivning.
Før det leggs inn bud på eiendommen oppfordres budgiver til å sette seg inn i all relevant informasjon om eiendommen.
GJENNOMFØRING AV BUDGIVNING:1. På forespørsel vil megler opplyse om aktuelle bud på eiendommen, herunder om relevante forbehold.2. Alle bud inngis til megler, som formidler disse videre til oppdragsgiver. Kravet til skriftlighet gjelder også bud forhøyelser og motbud aksept eller avslag fra selger. Før formidling av bud med oppdragsgiver skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Med skriftlige bud menes også elektroniske meldinger som e-post og SMS når informasjon i disse er tilgjengelig også for ettertiden.3. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan, akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold; så som usikker finansiering, salg av nåværende bolig osv. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis.4. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der oppdragsgiver er for bruker) skal ikke megleren formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter denne fristen bør budgivere ikke sette en kortere akseptfrist enn at megler har mulighet til, så langt det er nødvendig å orientere oppdragsgiver, budgivere og øvrige interessenter om bud og forbehold. Det bør ikke gis bud som diskriminerer eller utelukker andre budgivere. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte som sikrer oppdragsgiver og interessenter et tilstrekkelig grunnlag for sine handlingsvalg, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist.5. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor oppdragsgiveren, når budet er gitt innenfor fristene i punkt 4.6. Megleren vil så langt det er nødvendig og mulig holde budgiverne orientert om nye og høyere bud og eventuelle forbehold. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig ovenfor budgivere at budene deres er mottatt.7. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form.8. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig.
VIKTIGE AVTALERETTSLIGE FORHOLD:1. Det eksisterer ingen angrerett ved salg/kjøp av fast eiendom.2. Når et bud er innsendt til megler og han har formidlet innholdet i budet til selger (slik at selger har fått kunnskap om budet), kan budet ikke kalles tilbake. Budet er da bindende for budgiver frem til akseptfristens utløp, med mindre budet før denne tid avslås av selger eller budgiver får melding om at eiendommen er solgt til en annen (man bør derfor ikke gi bud på flere eiendommer samtidig dersom man ikke ønsker å kjøpe flere enn en eiendom).3. Selger står fritt til å forkaste eller akseptere ethvert bud, og er for eksempel ikke forpliktet til å akseptere høyeste bud.4. Når en aksept av et bud har kommet frem til budgiver innen akseptfristens utløp er det inngått en bindende avtale.5. Husk at også et eventuelt bud fra selger til kjøper (såkalte ”motbud”), avtalerettslig er et bindende tilbud som med fører at det foreligger en avtale om salg av eiendommen dersom budet i rett tid aksepteres av kjøper.
Meglers vederlag
Oppdragsgiver betaler:
Meglerprovisjon 0,8 %
Tilretteleggelsesgebyr kr. 15 000,-
Oppgjørsgebyr kr. 5 900,-
Digitale tjenester kr. 1 990,-
Meglerforetakets utlegg:
Servitutter, pr. stk. kr. 172,-
Tgl. sikringsobligasjon kr. 585,-
Kommunal info kr. 3 500,-
Alle beløp er ink. mva.